Tuesday, December 25, 2012

penyelesaian masalah atau problem solving

Assalamualaikum
selamat pagi, selamat bekerja C:
ada sesape menangis x semalam sbb menghadapi masalah yang besar atau kecil? boleh kongsi kan di sini C:

few days my friend say to me about she problem..besar kecik x tau nk kata
ok guys, apa yang korang faham tentang masalah ni? kdg2 ada masalah tu yang membuatkan kita tersenyum, ada yang membuatkan kita menangis, ada yang membuatkan kita berduka nestapa..weh panjang giler dahku explain..hehehehek
betullah kan, tapi sebenarnya bukan kita sorang je ada masalah ..orang lain pn ada masalah, barulah di namakan kehidupan. tapi uols actually setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya..kadang2 depend pada someone tu cm ne nk kendalikan masalah dy, tapi ada lak person yang x tau nk wat pe..menangis dan terus menangis..ya mmg betul menangis tu dpt menenangkan bg sesetengah pihak, tapi xkan nk menangis jek x nak usaha tuk fight masalah tu. kita kena berusaha dn terus berusaha, berdoa jangan berputus asa. masalah juga satu dugaan wat kita kerana Allah syg pada kita, sbb tu dtgnya dugaan, kita sentiasa mengingati DIA. dan terus memohon padaNYA. 

bersabar dan tabah adalah cara mengatasi, bukan terlalu mengikut kata hati..tapi berfikiran secara terbuka dan positif, dan pinta pada Yang Maha Berkuasa agar di berikan kekuatan, petunjuk ..titipkan kesabarab dan ketabahan serta keikhlasan, jangan di persulitkan tapi di permudahkan..



bagaimana seorang pengurus itu dapat menyelesaikan masalahnya yang melibatkan kerugian jutaan ringgit, why not kita tidak boleh lakukan. kita perlu ilmu, motivasi, dan pengalaman juga dapat membantu.dan cara bagaimana komunikasi antara kita dan hati, ada org bile ada problem dy x nak citer ngan sesape selagi dy yakin bahawa dia mampu menyelesaikan, respect sbb dia ada daya pembelajaran dan memahami dan control bagaimana masalah dapat di atasi. 

so jangan risau, and no wonder because setiap masalah kita ada Allah..
katakan pada masalah SAYA ADA ALLAH, 
in sha Allah, masalah itu dapat di atasi dgn baik dan sempurna.

nie masalah dahku, adikku sentiasa suka snap pic time dahku tengah tension bila jln keretapi tutup..grrrr

ok wassalam..


No comments:

Post a Comment